W długiej i bogatej historii, jaką może się poszczycić branża szkockiej whisky, niewielu producentów odegrało bardziej kluczową rolę od legendarnego Jamesa Catto. Był on jedną z pierwszych osób, które opanowały sztukę mieszania whisky słodowych z whisky zbożowymi. Jedynie rok po powstaniu pierwszego destylatu kolumnowego (który umożliwiał ich mieszanie), w roku 1861 wypuścił na rynek swoją pierwszą James Catto’s Rare Old Scottish Highland Whisky.
Zanim jednak doszło do wyprodukowania tej wyjątkowej whisky, James Catto otworzył sklep spożywczy w mieście Aberdeen. Sklepikarz szybko po powstaniu możliwości mieszania trunków, wykorzystał bliskość dwóch najlepszych regionów znanych z produkcji single maltów – Speyside i Highland, i rozpoczął skupowanie od lokalnych destylarni próbek ich produktów. Gdy zebrał już wszystkie, które warte były ocenienia, zebrał je w swoim biurze w Aberdeen, poddał dokładnej degustacji, mieszaniu, łączeniu i mierzeniu, aż w końcu stworzył mieszankę idealną.
James dość szybko zrozumiał także potencjał bliskości międzynarodowego, kwitnącego wówczas, portu oraz swoich znajomości z założycielami linii żeglugowych P&O i White Star. Dzięki nim whisky Catto na stałe zagościła na pokładach statków wycieczkowych, które cumowały w portach na całym świecie. Dodatkowego rozgłosu na międzynarodowej arenie dodawali mu chętnie odwiedzający sklep, w którym whisky była sprzedawana, zagraniczni goście i kupcy. Dzięki wysokim obrotom Catto przeniósł swój sklep oraz piwnice, w których leżakowała whisky do bardziej prestiżowej lokalizacji, a dokładniej na ulicę 21 Adelphi, tuż przy Union Street. Logotyp, pod którym dziś identyfikuje się marka, pochodzi właśnie z dokumentów, które wystawiane były pod tym adresem. Na logotyp składa się gniewny lew, stojący na dwóch łapach oraz dwie korony, świadczące o najwyższej klasie trunku.
Dobra reputacja i szybko rosnący rozgłos pchnął Jamesa Catto do sprawdzenia swojego trunku na arenie międzynarodowej, a to tylko ugruntowało jego wysoką pozycję i renomę. Stało się tak dlatego, że whisky Catto zdobyło dwa złote medale na prestiżowych, międzynarodowych konkursach: pierwszy w Paryżu w roku 1878, a kolejny w Londynie w roku 1884.
Do dziś Catto's Rare Old Scottish pozostaje wierna swojej oryginalnej recepturze i mieszance najlepszych whisky słodowych i zbożowych. Rezultatem jest unikalny i ponadczasowy trunek, który przynosi przyjemność z degustacji na całym świecie.
W roku 1900, kiedy marka jest już doskonale znana wśród konsumentów i producentów mocnych trunków na całym świecie, staje się spółką „Limited Company”. 8 lat później odchodzi założyciel i wspaniały przedsiębiorca James Catto i pozostawia swoją firmę synowi, Robertowi, który ciężko pracował, by utrzymać firmę ojca na jak najwyższym poziomie. Niestety Robert Catto, nie pozostawiwszy po sobie potomka, zginął w 1916 roku podczas I Wojny Światowej. W takiej sytuacji jedynymi pozostałymi przy życiu właścicielami byli wspólnicy Catto – Corney & Barrow oraz W&A Gilbey. Przez wiele lat firma działała więc pod zarządami dwóch pozostałych firm, aż do momentu kiedy po II Wojnie Światowej Gibley’s odkupiła udziały Corney & Barrow, a niedługo po tym połączyła siły z United Wine Traders tworząc International Distillers and Vinters Ltd.
Przez cały czas pozostawania marki Catto’s pod kierownictwem International Distillers and Vinters Ltd. produkowane są pod etykietą Jamesa Catto’na doskonałe trunki, które trafiają również na rynki zagraniczne, w tym do Stanów Zjednoczonych.
Catto’s pozostało własnością Gibley’s do roku 1990, kiedy markę przejęła spółka Inver House Destillers, która do dziś jest jej właścicielem. Obecnie Inver House Destillers pracuje nad stworzeniem nowego charakteru dla Catto’s, w którym łączyć się będzie tradycja, długa historia i nowoczesna siła produkcji whisky.
Przez wszystkie lata działalności, tradycja produkcji whisky z najwyższymi standardami jest dla produktów Catto’s niezmienna. Blended Scotish Whisky to wspaniałe połączenie whisky słodowej i zbożowej, umiejętnie skomponowanej przez Master Blendera, który tworzy cudowną mieszankę o gładkiej konsystencji, z której słynie marka.
Na początku historii Catto’s ogromny wpływ na styl trunków miała bliskośc regionów Speyside i Highland, których whisky słodowe charakteryzują się gładkością konsystencji, kwiatowymi aromatami i delikatnym, owocowym i słodkim smakiem. W recepturze w Catto's Rare Old Scottish występuje wysoka zawartość słodu, nie jest więc zaskoczeniem, że dominują w niej owocowe aromaty i miękka konsystencja. Dzisiejsza mieszanka zawiera whisky słodową z kilku gorzelni oraz starannie wyselekcjonowaną whisky zbożową z Highlands oraz Lowlands. Tradycyjny charakter i kultowy smak Catto’s jest zasługą single maltu z Knockdhu, który wzbogaca mieszankę o kwiatowe i cytrusowe aromaty.
W portfolio marki znajdują się trzy produkty, które tworzone są według receptury stworzonej przez założyciela Jamesa Catto. Są to Catto’s Rare Old Scottish, która wydawana jest na rynek nieprzerwanie od 1861 roku i jest starzona w beczkach przez co najmniej 3 lata, Catto’s 12 Years Old, czyli podstawowa receptura, która leżakowała przez 12 lat w drewnianych beczkach oraz zupełnie luksusowa Catto’s 25 Years Old, starzona w beczkach po amerykańskim Bourbonie i Sherry przez 25 lat. Ostatnia z nich została wydana z okazji 150-lecia marki w limitowanej serii, która w niewielkich nakładach ukazuje się od 2011 roku co sezon.
Każda butelka mieszanej szkockiej whisky Catto to znacznie więcej niż suma jej części. Master Blender pracujący dla marki Catto zapewnia idealną równowagę wszystkich składników, tworząc rzadką i ciężką do uzyskania harmonię smakową. To właśnie jest prawdziwym źródłem sukcesu marki i tajemnicą sztuki blendowania whisky słodowych i zbożowych.
Najlepszym wyznacznikiem szacunku, z jakim dzisiejsze kierownictwo marki odnosi się do jej początków i historii z Jamesem Catto’sem w roli głównej jest design butelek, imitujących ruch fal morskich i statku przecinającego wodę oraz zachowanie niezwykle starego logotypu. Siłą napędową dla Catto’sa była ambicja stworzenia wyjątkowej whisky, którą dziś reprezentuje Blend Master mieszający whisky zbożowe i słodowe w imieniu marki. Dzięki temu duch założyciela wciąż uwidacznia się w każdej butelce trunku, a sam trunek kierowany jest do takich mężczyzn, jakim był sam James – przedsiębiorczych, ambitnych i śmiałych.