Auchentoshan [wym. ok'aen'tosz'aen] oznacza „polny zakątek” w języku gaelickim i w takim właśnie malowniczym miejscu, u stóp Old Kilpatrick Hills w hrabstwie Dunbartonshire mieści się destylarnia nosząca to imię. Założona została w roku 1817 przez Johna Bullocha Thorne’a, inżyniera z Greenock, a w roku 1823 uzyskała oficjalną licencję na produkcję whisky. Od tamtej pory jest jedną z nielicznych destylarni w szkockim regionie Lowlands. Na początku znana była pod nazwą Duntocher Distillery, a czas kiedy zmieniła nazwę, na której dziś opiera swój marketing, nie jest dokładnie znany. W 1878 roku gorzelnia przeszła we własność spółki C.H. Curtis and Co. i rozpoczęła znaczącą produkcję whisky sięgającą 150 tysięcy litrów rocznie. W roku 1903 destylarnię przejęli znani w regionie sprzedawcy wina, Geogre i John McLachlan. Pozostała w rękach rodziny McLachlanów przez niemalże 60 lat, niestety z 20-letnią przerwą w produkcji, spowodowaną nalotem bombowym podczas II Wojny Światowej w 1941 roku, który poważnie uszkodził destylarnię i doszczętnie zniszczył magazyn. Ponownie produkcja ruszyła w roku 1960, po zakupieniu gorzelni przez firmę J & R Tennent, która zachowała własność jedynie przez 9 lat. W 1969 roku Auchentoschan przeszła w ręce Eddiego Cairnsa, właściciela firmy hotelarskiej, który zaczął sprzedawać produkowaną whisky za pośrednictwem własnej sieci hoteli i restauracji. To wtedy marka zaczęła odnosić pierwsze sukcesy rynkowe oraz zapisała się na zawsze w historii jako producent pierwszej butelkowanej whisky single malt z regionu Lowlands. W roku 1984 marka przeszła w ręce firmy Stanley P. Morrison Co., przekształconej później w Morrison Bowmore Distillery, która zapłaciła za nią 325 tysięcy funtów. W roku 1994 całą firmę Morrison Bowmore zakupił obecny właściciel, Suntory. Od tamtej pory marka pozostaje w rękach jednego właściciela i stale się rozwija, sukcesywnie wydając co kilka lat nową butelkę złocistego trunku.
Znakiem rozpoznawczym trunków od Auchentoshan jest czysty, złożony charakter, który udaje się uzyskać dzięki jedynie delikatnie wypalanemu jęczmieniowi. Wypalony jęczmień jest mielony w taki sposób, by pasował do kadzi filtracyjnej należącej do marki. Jest to bardzo ważne, by grys skrobiowy był równomiernie zmielony, pozwala to bowiem na maksymalizację ilości skrobi, która następnie przekształca się w cukier. W ten sposób zmielony, słodowany jęczmień łączony jest z krystalicznie czystą wodą i umieszczany w kadzi filtracyjnej o wysokiej temperaturze aż 63,5⁰C, ponieważ ciepło pomaga zamienić skrobie w cukier. Tak powstaje słodki, gęsty zacier, który następnie jest poddawany destylacji.
Wyjątkowo łagodny charakter swoich whisky Auchentoshan uzyskuje dzięki niezwykle rzadko spotykanemu w branży procesowi aż trzykrotnej destylacji. Trzykrotna destylacja pomaga usunąć z płynu wszelkie „zanieczyszczenia” i wyostrzyć związki aromatyczne. Sprawia to również, że powstały destylat jest bardziej podatny na wejście w interakcję z drewnem podczas leżakowania. Na łagodny charakter whisky od Auchentoshan ma wpływ również zrezygnowanie z torfu podczas suszenia słodu, a także łagodny klimat Lowlands, dzięki któremu whisky potrzebuje mniej czasu leżakowania w beczce, aby w pełni dojrzeć.
Beczki w Auchentoshan są długo i starannie wybierane, a marka nie żałuje inwestowania w nie dużych pieniędzy, ponieważ wierzy, że mają one ogromny wpływ na finalny smak trunku. Wierzą również, że nie tylko odpowiednie beczki, ale także właściwe ustawienie i sprzyjająca pogoda wpływają na charakter whisky. Auchentoshan wykorzystuje beczki po Bourbonie, Sherry i szlachetnym czerwonym winie. Gotowy destylat leżakuje w beczkach co najmniej 3 lata, chociaż niektóre z produktów z portfolio marki leżakuje dużo dłużej.
Spośród dosłownie kilku destylarni w regionie marka może pochwalić się największą rozpoznawalnością, a zawdzięcza to dużej różnorodności produkowanych trunków. Największą inspiracją do tworzenia whisky jest dla marki niedaleko położone miasto Glasgow, oraz relacje jakie łączą Glasgow z Auchentoshan. To, jak tradycyjne rzemiosło spotyka się w tym miejscu z postępowym myśleniem to podstawa podejścia do produkcji w gorzelni, dlatego innowacyjne metody łączą się w niej z prawdziwym szacunkiem do swojego miejsca.
To wszystko sprawia, że każda kolekcja Auchentoshan jest aromatyczna, gładka i łatwa w degustacji, czyli dokładnie taka sama jak samo Glasgow. Portfolio marki składa się z 4 kolekcji: podstawowej z 3 butelkami, travel retail również z 3 butelkami, starzonej i edycji specjalnej z dwoma butelkami każda. Jest to przejrzyste i proste portfolio, które oferuje smakoszom pełen wachlarz możliwości i tym samym sprawia, że nie trzeba daleko szukać, by odkryć najlepsze smaki szkockiego Lowlands – wystarczy jedynie Auchentoshan.