Finlaggan to jedna z pierwszych marek firmy Vintage Malt Whiskey Company, która wprowadziła VMWC na szeroki rynek szkockich whisky. Firma została założona w 1992 roku przez Briana Crooka, który doświadczenie w branży zdobywał od wczesnych lat siedemdziesiątych, a ostatnią jego pracą przed otwarciem własnego przedsiębiorstwa była posada dyrektora w Morrison Bowmore Distillers. Vintage Malt Whiskey Company zajmuje się pozyskiwaniem i butelkowaniem whisky z całej Szkocji, głównie zaś z regionów Highlands i Islay. Jej pierwsza marka, Finlaggan została stworzona, by reprezentować tradycyjny charakter Islay. Nazwa marki została zainspirowana nazwą jeziora w północnej części wyspy, na zachód od Port Askaig, gdzie swoją siedzibę mieli Lordowie słynnego klanu McDonaldów. Tę samą nazwę nosi również posiadłość McDonaldów, wybudowana w XIII wieku, a dokładnie słowo „finlaggan” tłumaczy się jako „fort wyspy”. Finlaggan traktowana jest jako flagowa marka firmy i miejsce, w którym rozpoczęła się jej cała historia, dlatego właściciel z wyjątkową troską dba o jej image oraz wydawane pod jej etykietą produkty. W trakcie powstawania marki popularność trunków z Islay, a dokładnie Islay whisky single malts dopiero zaczynała rosnąć, a na rynku dostępnych było zaledwie 7 różnych butelek od różnych destylarni – Finlaggan wkrótce stała się więc ósmą butelką Islay. Największym wyzwaniem dla marki było znalezienie drogi na rynek, a ponieważ Finlaggan została zaprojektowana jako marka eksportowa, chciano zainteresować nią mniejszych i niezależnych importerów, którzy sami nie mieli dostępu do alkoholu produkowanego w Islay. W czasie gdy Finlaggan dopiero rozpoczynał przygodę światowa sieć dystrybucji innych marek z Islay była już dobrze ugruntowana z importerami z większości europejskich krajów.
Firma doskonale poradziła sobie z konkurencją i dziś, niemal 30 lat po otwarciu, jest uważana za jedną z najbardziej intrygujących. Finlaggan była jedną z pierwszych marek, które korkowały tzw. butelki NAS, czyli whisky single malt bez określenia wieku i jedną z niewielu, które nie podawały konkretnego miejsca i destylarni ich produkcji. Na tej właśnie tajemniczości i niewiedzy oparty jest obecnie cały marketing marki, który jak przyznał sam właściciel B. Crook, wcale nie był zamierzonym posunięciem. W zamyśle Biana Crooka marka mogła korzystać z dowolnego słodu z dowolnej destylarni w Islay, korzystała więc w ich rozumieniu z najlepszego i to była znacząca przewaga nad innymi markami. Wadą tego planu był oczywiście fakt, że pracując w ten sposób nie mogą użyć nazwy destylarni – i tak powstał „mistery Finlaggan”, wokół którego narosło już bardzo wiele spekulacji na temat pochodzenia. Prawda jest więc taka, że tajemniczość nie jest chwytem marketingowym, a czymś, co ewoluowało dzięki popularności marki i poczcie pantoflowej na przestrzeni lat. Dziś produkty marki Finlaggan dostępne są w ponad 30 krajach na całym świecie.
Brian Crook wiedział od wielu już lat, zanim założył firmę, że niektóre z single maltów z Islay są wyjątkowo interesujące i przyjemne nawet w młodym wieku. Decydując się więc na butelkowanie pod marką Finlaggan whisky w młodszym wieku nie tylko zyskał przewagę cenową, ale także stworzył okazję na rynku do poznania szerszej gamy trunków z Islay. Ich koncepcją było podanie klientom pod ocenę słodu wyłącznie na podstawie jego smaku i jakości, a nie na podstawie jakichkolwiek z góry nadanych mu wyobrażeń o tym, jaki powinien być. Dlatego też marka zdecydowała się na model NAS, jako jedna z pierwszych firm, a dziś NAS jest już powszechnie stosowane.
Szczegóły dotyczące whisky są niewielkie – na etykietach nie pojawiają się żadne oświadczenia o wieku ani nawet wskazówki, co do pochodzenia miejsca produkcji whisky. Jedyną informacją jest to, że whisky z pewnością pochodzi ze słynnej wyspy Islay. Na wyspie znajduje się obecnie 8 destylarni, Finlaggan jest więc produktem jednej z nich i chociaż krąży kilka plotek na temat dymnego charakteru whisky od Finlaggan, wciąż nikt nie powiedział nic konkretnego w tym temacie. Nie mniej marka utrzymuje, że whisky zawsze pochodzi z tego samego miejsca, fora miłośników złocistych trunków mają więc nie lada zagadkę do rozwiązania.
Portfolio marki jest już bardziej konkretne i składa się z trzech podstawowych butelek NAS: Old Reserve, Eilean Mor i Cask Strength oraz trzech butelek starzonych w różnych beczkach: Red Wine Cask Matured, Port Wood Finished i Sherry Wood Finished. Wprowadzono na rynek również limitowaną wersję Finlaggan Fies Ile, pochodzącą z jednej beczki po winie, która została zaprezentowana podczas Islay Festival i sprzedała się w całości w przeciągu zaledwie kilku dni od debiutu. W planach marki widnieje jeszcze jedna butelka – Smokestack, czyli smokey blended malt, nad którą pracują od jakiegoś czasu i najprawdopodobniej wkrótce doczekamy się jej debiutu.