Oficjalne powstanie marki The Grouse Brand miało miejsce w roku 1897, ale jej historia zaczęła się niemal 100 lat wcześniej, ponieważ już w 1800 roku. W tym roku bowiem John Brown otworzył sklep spożywczy, który był początkiem długiej rodzinnej tradycji. Sklep początkowo mieścił się w Perth, lecz już po siedmiu latach został przeniesiony na Atholl Street, gdzie biznes wciąż się rozwijał. Córka Johna, Margaret wyszła za mąż za Matthew Gloaga, a niedługo po tym w roku 1824 przejęła firmę po ojcu. Margaret prowadziła sklep przez kolejne 10 lat, a w tym w roku 1831 uzyskała licencję na sprzedaż alkoholu i tabaki. Gdy w 1835 roku zarządzanie biznesem przeszło w ręce Matthew, firma zmieniła nazwę na „Matthew Gloag”.
Matthew doskonale radził sobie z biznesem, w którym wykorzystywał swoje duże doświadczenie i wiedzę na temat win i alkoholów mocnych, zdobytych podczas 30 lat pracy jako zarządca piwnicy urzędnika z Perthshire. Pierwszym znaczącym sukcesem w historii marki był zaszczyt dostarczenia jedzenia i wina do domu hrabiego Mansfielda w Scone Palace niedaleko Perth, podczas pierwszej wizyty królowej Wiktorii i księcia Alberta w Szkocji w roku 1842. Wizyta królowej i księcia była wyjątkowo udana, dzięki czemu wzrosło zainteresowanie i uznanie dla szkockich produktów. Matthew postanowił więc wykorzystać ten rynkowy trend najlepiej jak się da i dużo inwestował w rozwój sklepu. Za kadencji Matthew, który zmarł w 1860 roku, a także za kadencji następnego właściciela, syna Matthew i Margaret – Williama Gloaga, firma skupiała się w głównej mierze na winach.
Kiedy w 1875 roku europejskie winnice spustoszyła plaga filoksery, dosłownie dziesiątkując ilość krzewów winorośli w winiarskich krajach, z których sklep pozyskiwał produkty, firma zaczęła rozważać tworzenie własnych whisky typu blended. W 1896 roku firmę przejął bratanek Williama, nazwany również Matthew, który jako pierwszy wydał na rynek whisky z rodzinnej marki. Marka whisky o nazwie „The Grouse” powstała w tym samym, 1896 roku. W tamtym czasie siedziba firmy wciąż mieściła się w miejscu wybranym przez dziadka na Artihole Street, jednak zajmowała już nie jedno pomieszczenie, a numery od 20 do 26! W 1905 roku firma zmieniła status na spółkę o nazwie Matthew Gloag & Son, a marka whisky zmieniła nazwę na „The Famous Grouse”. Córka ówczesnego właściciela, Philippa, jest autorką projektu etykiety z ikonicznym dziś ptakiem, na którym stoi cały marketing marki. Wraz z rozwojem i zdobywaniem coraz większej rozpoznawalności firma postanowiła przenieść siedzibę do większych pomieszczeń przy Konnoull Street.
W 1970 roku markę „The Famous Grouse” odkupiła firma Highland Distillers, która następnie przeszła w ręce Edrington Group. Obecny właściciel zarządza również takimi markami, jak Glenrothes, Macallan i Highland Park i z każda z nich radzi sobie dobrze na szerokim rynku alkoholi mocnych, jednak nie tak dobrze jak The Famous Grous. Dziś Famous Grous to 6. najlepiej sprzedająca się whisky na świecie! Dostępna jest w 94 krajach, w których sprzedaje łącznie 43 miliony butelek rocznie. Wymarzona historia każdego posiadacza rodzinnego biznesu, który marzy, by firma miała szansę przerodzić się w globalny biznes korporacyjny.
Famous Grous to typ szkockiej blended whisky, która kupażowana jest z whisky single malt pochodzących z gorzelni należących do Edrington Group: The Glenrothes, Highland Park i The Macallan. Przez wiele lat domem dla Famouse Grouse była destylarnia Glenturret, jednak sytuacja ta zmieniła się w roku 2018 wraz z odsprzedażą gorzelni innej spółce. Gdzie dziś znajduje się tzw. „spiritual house” dla Famouse Grouse nie zostało jeszcze podane do szerszej wiadomości.
Największa magia według Famous Grouse dzieje się w beczkach. Dlatego do leżakowania wykorzystywane są jedynie ręcznie robione dębowe beczki, które ożywiają charakter whisky. Zespół ekspertów firmy nieustannie poszukuje najlepszej jakości drewnianych beczek, które wybiera ze względu na różne cechy – czasem te, które pozwolą uzyskać aromaty tostowe, czasem inne, pozwalające na uzyskanie nut owocowych lub słodkiego smaku.
Tak, jak sławy nie zyskuje się z dnia na dzień, tak samo nie zyska się odpowiedniego efektu zmieszania w krótkim czasie. Dlatego proces łączenia whisky może trwać nawet kilka tygodni, sprawiając, że single malty i single grainy łączą się ze sobą i równoważą w doskonałej harmonii. Długie łączenie eliminuje potrzebę mocnej filtracji, a dzięki temu ostateczna mieszanka charakteryzuje się okrągłym, gładkim smakiem. Każda beczka jest sprawdzana i zamykana przez Mistrza Gorzelnika, który dba o najwyższą jakość trunku w każdej butelce.
Marka The Famous Grouse cieszy się uznaniem dzięki przystępności i łagodności smaku, a także ogromną rozpoznawalnością dzięki oryginalnej etykiecie. Nie ma takiego miłośnika alkoholi mocnych, który nie znałby chociaż pobieżnie „whisky z bażantem”. Prawda jest jednak taka, że na żadnej butelce wydanej przez markę nie znajduje się ani bażant ani kuropatwa, czyli dwa najczęściej wymieniane przez konsumentów ptaki. Na najczęściej wybieranej butelce Famous Grouse pojawia się ptak znany jako cietrzew szkocki, któremu w dodatku nadano imię Gilbert. Co ciekawsze, na etykietach znajdują się także inne gatunki, takie jak pardwa górska na butelce Snow Grouse, czy cietrzew zwyczajny na butelce Black Grouse.
Najczęściej wybieraną spośród portfolio marki jest podstawowa whisky blended The Famous Grouse. Doskonałym chwytem marketingowym proponowanym przez firmę jest możliwość personalizacji butelki w postaci zmiany nazwy na etykiecie. W ten sposób zamiast „Famous Grouse” możemy uzyskać „Famous Marcin” czy „Famous Ela”, czyli po prostu doskonały prezent!
Poza podstawową butelką pojawiają się również dwie kolekcje. Do pierwszej zalicza się Winter Reserve, dawniej znana pod nazwą Snow Grouse oraz Famouse Grouse Smoky Black. Druga kolekcja to whisky starzone w beczkach, odpowiednio: Ruby Cask, Bourbon Cask i Wine Cask. Firma pomimo ogromnej popularności nie osiadła na laurach i wypracowała solidny asortyment whisky blended o różnych charakterach – słodka, pikantna, nieco dymna czy z dużym wpływem drewna.
Ostatnie lata to dość duże i częste zmiany w portfolio marki, które pozwalają nadążyć jej za nowoczesnym konsumentem, a dzięki temu The Famous Grouse od ponad 40 lat utrzymuje się na 1. miejscu najchętniej kupowanych szkockich whisky.