Glenmorangie to jedna z bardziej popularnych i najlepiej sprzedających się szkockich whisky na całym świecie. Gorzelnia od początku swojego istnienia była oddana rzemiosłu i nieustannie pracowała nad głównym celem, jakim było i wciąż jest wytworzenie idealnej single malt whisky. Marka nigdy nie odwróciła się od tradycji, czego efektem są coraz to nowsze i ciekawsze, wielokrotnie nagradzane, odsłony szkockiego trunku. Oferta destylarni jest niezwykle szeroka i obejmuje butelki w różnym wieku i o zróżnicowanych walorach. Glenmorangie łączy w sobie historię, podtrzymywany od dekad standard oraz tajemniczą, inspirującą moc terenów Hihglands. Glenmorangie to jedna z najbardziej innowacyjnych destylarni w Szkocji, jeśli chodzi o eksperymentowanie z różnymi wykończeniami. W istocie marce można przypisać popularyzację whisky słodowej. Twórcy wyjątkowej whisky mają nieograniczoną wyobraźnię w dążeniu do tworzenia pysznych trunków. Doskonalą oni rzemiosło od ponad 175 lat. Sprawiają, że owocowy, delikatny spirytus w destylatorach wysokich jak żyrafa, pozostawia miejsce na smak i aromat destylatów, które następnie dojrzewają w dokładnie dobranych beczkach różnego rodzaju. Prowadzona przez dyrektora produkcji dr. Billa Lumsdena, ekipa gorzelników, ma za zadanie wprowadzenie nowych smaków i możliwości do świata single malt.
Tereny północne rejonu Highlands, na którym mieści się dzisiaj destylarnia szkockiej marki, były miejscem produkcji alkoholu już średniowiecza, a czasy te pozostawiły za sobą ogromne dziedzictwo aż po dziś dzień. Highlands to kraina mitów, tajemnic i oczywiście słodów. Jej sceneria zapiera dech w piersiach: od falistych pól jęczmienia, przez białe piaszczyste plaże i błyszczące wody, po lasy sosnowe i pokryte śniegiem góry. To kraina, w której po prostu trzeba się zanurzyć. Wiele szkockich destylarni znajduje się w pięknych sceneriach, ale lokalizacja Glenmorangie nad brzegiem Cromarty Firth ma w sobie cichy i niemal mistyczny urok.
Gorzelnia Glenmorangie została założona w 1843 roku, chociaż działalność rozpoczęła dopiero sześć lat później. William Mathesem wraz z żoną Anną przybył do położonego w górach, wietrznego i surowego w klimacie miasta Tain, wykupił browar i przekształcił go w gorzelnię whisky. Zainspirowany spokojnym otoczeniem brzegów Dornoch Firth, miał wizję pionierskiej whisky single malt, wytwarzanej z trzech naturalnych składników - wody, jęczmienia i drożdży. Od roku 1880 zakład eksportował swoje dobra na terenie całego kraju i za granicą. Zapisy pokazują, że pod koniec XIX wieku Glenmorangie było sprzedawane w The Savoy i innych najlepszych londyńskich hotelach. Rok 1887 przyniósł powstanie oficjalnej firmy - Glenmorangie Distillery Company Limited. Przez pierwsze dekady działalności destylarnia pozostawała ona w rękach rodziny, jednak w 1918 roku 40% zakładu zostało sprzedane największemu klientowi gorzelni - przedsiębiorstwu Macdonald and Muir – pozostałe 60% trafiło natomiast pod skrzydła firmy Durham, zajmującej się handlem whisky. Produkcja była kontynuowana pomyślnie przez nowych właścicieli, a spółka Macdonald and Muir przejęła ostatecznie pełną kontrolę nad destylarnią.
W 1931 roku, ze względu na ogromną presję, jaką światowy kryzys finansowy i amerykańska ustawa prohibicyjna wywarły na przemysł whisky, destylarnia została zamknięta na okres pięciu lat. Glenmorangie whisky na nowo cieszyła się uznaniem i zyskami, a w 1980 roku liczba aparatów destylacyjnych została zwiększona do czterech, aby sprostać rosnącemu popytowi na bursztynowy alkohol. Dziesięć lat później liczba alebików została ponownie podwojona, tym razem do łącznie ośmiu maszyn. W 1994 roku otwarto centrum dla zwiedzających, a w 1997 roku powstało muzeum poświęcone historii Glenmorangie i produkcji single malt. W 2004 roku rodzina Macdonald zdecydowała się sprzedać Glenmorangie, a także inne należące do niej gorzelnie, w tym Arberg. Wojna przetargowa o firmę była absolutnie szalona, a finalnym jej zwycięzcą została francuska firma Louis Vuitton Moët Hennessy. Firma wprowadziła niemałe i niezwykle istotne zmiany w komunikacji marki, dzięki czemu udało jej się zwiększyć produkcję whisky do prawdziwie konkurencyjnego poziomu bez obniżania jakości single malt.
Proces destylacji whisky Glenmorangie od dziesięcioleci jest prowadzony przez załogę, która liczyła początkowo 16 mężczyzny, a od 2004 roku powiększyła się do 24 osób – nazwa jednak pozostała. Grupa zwana „The Sixteen Men Of Tain” wykorzystuje bogate doświadczenie gorzelnicze i odpowiada za niesamowity smak bursztynowego single malta. Mężczyźni poświęcają się dla whisky i dzielnie pracują we wszystkie dni, z wyjątkiem świat Bożego Narodzenia i okresów konserwacji maszyn. Allan Holdsworth, gitarzysta jazzowy, w 2008 roku wydał album zatytułowany „The Sixteen Men Of Tain”, który był hołdem dla ciężkiej pracy niestrudzonych specjalistów. Ta grupa do żywa legenda!
Marka Glenmorangie na różne sposoby stara się przypomnieć o istocie pracy grupy, chcąc tym samym zaznaczyć, że za produkcją whisky stoją ludzie. Wiele pozycji z katalogu produktów marki sygnowanych jest jako wytwór „The Sixteen Men of Tain”, a broszury promocyjne firmy ochoczo informują o wadze zaangażowania mężczyzn z grupy. Kreatywność wymaga społeczności. Projektowanie pysznych whisky wiąże się ciągłym czuwaniem nad sprzętem, pracującym dzień i noc oraz umiejętności budowanych przez pokolenia. Bez The Six Men of Fain nie byłoby Glenmorangie!
Produkcja na wielką skalę w Glenmorangie jest wspierana przez dwanaście destylatorów. Marka szyci się tym, że to najwyższe alembiki na terenie całej Szkocji! Osiągają wysokość 8 metrów, podczas gdy ich szyjka ciągnie się 5 metrów do nieba. Dodatkowa wysokość w destylatorach Glenmorangie zapewnia, że znaczna część destylatu spływa z powrotem w dół szyi, zanim wypłynie dalej. Ten proces jest znany jako „refluks” i daje bardzo gładką i łagodną whisky słodową. Każdy destylator ma pojemność produkcyjną 12 500 litrów, podczas gdy destylatory spirytusowe - 8 000 litrów. Oryginalna para aparatów została rozszerzona do czterech w 1980 roku, a następnie podwoiła się do łącznej liczby ośmiu w 1990 roku, a ostatecznie powiększyła się do dwunastu. W styczniu 2018 roku ogłoszono, że zostanie zbudowany nowy destylator, w którym znajdą się jeszcze dwa charakterystyczne aparaty z długą szyjką. Obiekt umożliwi bardziej eksperymentalne zabiegi.
Niecodzienna wysokość alembików gorzelni i ich długie szyje zaowocowała wybraniem żyrafy na symbol produkcji whisky! To majestatyczne zwierzę stało się prawdziwym „spirtit animal” Glenmorangie. Firma zapoczątkowała partnerstwo na rzecz ochrony dzikich żyrach mieszkających w Afryce i kiedy tylko może przypomina, że liczebność żyraf spadła 30% w ciągu zaledwie 30 lat.
W 297 roku Rzymianie odkryli dumną i wolną rasę rządzącą w północno-wschodniej Szkocji. Nazwali ich Piktami - malowanymi ludźmi - ponieważ dekorowali swoje ciała tuszami i pigmentami. Na skórkach przedstawiali rozległe linie krajobrazu i kolory niebios podczas zorzy polarnej. Tajemniczy lud zamieszkiwał tereny, na których mieści się dzisiaj destylarnia Glenmorangie. Wyryli oni swoją historię a kamieniu Cadboll, który stał się inspiracja dla symbolu marki. Kamienna płyta z finezyjnymi wzorami po obydwu stronach sprawia wrażenie mistycznej, wręcz magicznej. Bogate zdobienia natchnęły projektantów marki Glenmorangie do wykorzystania kawałka historii Szkocji w budowaniu klimatu marki whisky. Cadball Stone obecnie znajduje się w Muzeum Narodowym Szkocji, a na jego miejscu postawiono replikę, wykonaną przez rzeźbiarza Barryego Grovea. Złote logo, które zaczerpnęło swoje wzorzyste elementy z piktyjskiego kamienia, umieszczone jest w centrum etykiety każdej butelki.
Glenmorangie wyróżnia się na tle innych szkockich gorzelni z wielu powodów, między innymi ze względu na zastosowanie twardej, bogatej w minerały wody, czerpanej ze źródeł Tarlogie. Niewiele innych destylarni używa twardej wody i jest to jeden z bardziej mistycznych aspektów procesu produkcyjnego Glenmorangie. Woda źródlana Tarlogie niewątpliwie przyczynia się w jakiś tajemniczy sposób do ogólnej elegancji i złożoności whisky. Woda, którą przed wiekami pili starożytni przodkowie szkotów, uważając zawarte w niej minerały za święte, jest dzisiaj najcenniejszym zasobem zakładu.
Zdecydowana większość produktów Glenmorangie dojrzewa w beczkach z białego amerykańskiego dębu, z których wiele zostało wyprodukowanych zgodnie z rygorystycznymi specyfikacjami destylarni: wolno rosnący amerykański biały dąb z północnych stoków w stanie Missourii suszony na powietrzu. Beczki są używane tylko dwa razy, a wszystkie beczki po bourbonie drugiego napełnienia, starzeją się w wilgotnych magazynach w celu zwiększenia smaków wywołanych utlenianiem. W miarę dojrzewania whisky zbiera bardziej soczyste owoce, trochę miodu i mięty, a także nuty wanilii i, w najstarszych destylatach, czekolady. Część dojrzałego spirytusu jest następnie przenoszona do beczek po winach wzmocnionych (porto, sherry) i niegazowanych (sauternes, burgundy, super-tuscan itp.) Jedną z najbardziej imponujących cech Glenmorangie jest to, że destylarnia nadal używa glinianych magazynów podłogowych. W sumie posiada czternaście magazynów na miejscu: dziesięć sztauerskich i cztery regałowe.
Szkocka gorzelnia oferuje szeroki wybór butelek dla tych, którzy chcą poszerzyć swoje doświadczenia z single malt. Podstawą ich oficjalnej oferty jest Glenmorangie The Original, który ma dziesięć lat. Oficjalny asortyment obejmuje różnorodne alkohole o różnym wykończeniu beczkowym oraz specjalne edycje whisky. Podstawowa kolekcja Glenmorangie to: The Original, Lasanta, Quinta Ruban oraz Nectar D’Or. Glenmorangie była jedną z pierwszych destylarni, która legitymizowała praktykę wykańczania swoich whisky w beczkach po winie.
Ciekawą serią, która zainteresuje zwłaszcza fanów historii Szkocji, tak bardzo owianej tajemnicą i mistyczną aurą, jest linia Legend Collection, która obejmuje takie wypusty jak: Tarlogan, Tayne, Duthac, Dornoch i Cadboll. Każda z nazw pozycji nawiązuje do lokalnych legend. Marka Glenmorangie świadomie czerpie inspirację w bogatej, niejasnej historii kraju.
Glenmorangie wytwarza również trunki luksusowe, z wyższej półki smakowej i cenowej, odpowiednie dla prawdziwych znawców i wielbicieli szkockich single maltów. Do serii Prestige Range zaliczają się: Glenmorangie 18, Glenmorangie 19 i 25; Signet, Pride 1981, Pride 1978, Pride 1974 oraz Grand Vintage Malt 1990