Auchentoshan to nie tylko jedna z nielicznych gorzelni działających do dziś w regionie Lowlands, lecz z pewnością także najbardziej unikalna i rozpoznawalna na międzynarodowym rynku alkoholi mocnych. Powstała w roku 1817, a już w 1823 uzyskała oficjalną licencję na produkcję whisky, w hrabstwie Dunbartonshire, a dokładniej niedaleko wzgórza Old Kilpatrick Hills. Jej założyciel, John Bulloch Thorne nazwał ją Duntocher Distillery, jednak w dalszych latach działalności zmieniła swoją nazwę na Auchentoshan, co w języku gaelickim oznacza „polny zakątek”. John pozostał właścicielem gorzelni do roku 1878, kiedy to przeszła w ręce spółki C.H. Curtis and Co. Od tamtej pory marka kilkukrotnie zmieniała właściciela i z każdym kolejnym zyskiwała coraz więcej rozgłosu. W roku 1941 niespodziewanie w wyniku nalotu bombowego destylarnia została poważnie uszkodzona, a magazyn doszczętnie zniszczony. Z tego powodu produkcja w Auchentoshan została przerwana na niemalże 20 lat. Produkcję wznowiono w roku 1960, a pierwsze poważne sukcesy marka zaczęła zdobywać od 1969. W tym roku właśnie przeszła w posiadanie właściciela prężnie rozwijającej się sieci hotelarskiej, Eddiego Cairnsa, który postanowił podawać w swoich hotelach i restauracjach whisky produkowaną przez swoją własną gorzelnię. Wtedy też w Auchentoshan rozpoczęto produkcję whisky single malt, co uczyniło z niej pierwszego producenta single maltów w regionie Lowlands. Po roku 1980 marka jeszcze dwukrotnie zmieniła właściciela aż do obecnego – firmy o nazwie Suntory, która odkupiła Auchentoshan w roku 1994. Obecny właściciel chętnie inwestuje w unowocześnianie i reklamę marki, dzięki czemu jest ona dziś najlepiej sprzedającą się whisky z Lowlands.
Whisky od Auchentoshan wyróżniają się na tle innych szkockich trunków dzięki swojej wyjątkowej łagodności i gładkości. Tego typu whisky nie są zbyt często spotykane w Szkocji, dlatego marka przykłada wiele starań, by jak najlepiej oddać swój unikalny charakter.
Destylarnia całkowicie zrezygnowała z produkcji whisky na torfowanym słodzie i wykorzystuje tylko taki nietorfowany. Dodatkowo słód jest jedynie delikatnie wypalany, co pozwala zachować jego naturalną słodycz. Powstały ze słodu i krystalicznie czystej wody zacier destylowany jest aż trzykrotnie, co jest zupełnie niespotykaną praktyką w szkockich gorzelniach. Potrójna destylacja to sposób na maksymalne wygładzenie i złagodzenie smaku oraz aromatu alkoholu. Po tym procesie destylat umieszczany jest w drewnianych beczkach, jednak spędza w nich mniej czasu niż w innych regionach Szkocji, dzięki łagodnemu i ciepłemu klimatowi Lowlands.
Auchentoshan Heartwood to jedna z pięciu propozycji z kolekcji proponowanej klientom sieci Travel Retair. Kolekcja dedykowana jest drewnu i ogólnie drzewom, z których produkowane są beczki. Każda z pięciu butelek składa hołd innej fazie rozwoju drzewa, a Heartwood odnosi się do najpiękniejszej i najsilniejszej fazy wzrostu drzewa. Niefiltrowana na zimno i butelkowana bez oznaczania wieku z mocą 43 % alkoholu.
Heartwood to trzykrotnie destylowana whisky, dojrzewająca w beczkach z amerykańskiego dębu po Bourbonie oraz w hiszpańskich beczkach po Sherry Oloroso. Trzykrotna destylacja zapewniła jej łagodny charakter, a starzenie w różnych beczkach szeroki wachlarz aromatyczny.
Kolor: bursztynowy;
Nos: aromatyczny; olejek pomarańczowy, świeże cappuccino, drzewo sandałowe, orzechy laskowe, karmel z brązowego cukru, miód, jabłko, orzechy włoskie, wiórki kokosowe;
Smak: bogaty i delikatny; rodzynki, kawa, mleczna czekolada, cynamon, wanilia, prażone orzeszki ziemne, skórka pomarańczowa;
Finisz: trwały i wytrawny; dąb, orzechy włoskie, gorzka czekolada, pomarańcz;
Kawowo-orzechowy i wyraźnie słodki posmak tej whisky czyni z niej doskonałego towarzysza deserów serwowanych w ciche, spokojne popołudnie, na przykład tiramisu z naturalnym kakao i aromatem kawy lub torcikiem kajmakowym z dodatkiem likieru kawowego. Warto sączyć tą whisky w wersji czystej, bez zbędnych dodatków, by móc rozkoszować się jej słodkością i gładkością.
Whisky zamknięto w typowej dla marki butelce o prostym, nieco zaokrąglonym kształcie, wykonanej z jasnego szkła i ozdobionej tłoczeniem w dolnej części. Tłoczeniem jest duża nazwa producenta. Szyjka obleczona jest prostym kapturem w kolorze jasnego grafitu, zakończonym srebrną linią i napisem będącym częścią logotypu, który brzmi „każda kropla wydestylowana 3 razy”. Górna część butelki została obleczona wąską etykietą w kolorach ciemnego grafitu i intensywnej miedzi, która doskonale komponuje się z odcieniem trunku. Na etykiecie widnieje nazwa marki, nazwa whisky oraz kilka informacji na jej temat. Wszystkie napisy utrzymane są w kolorze białym z miedzianymi ramkami. Miedziane ramki okalają także całą etykietę.
Dodatkowym opakowaniem jest prostokątne pudełko, utrzymane w takim samym stylu, co butelka. Na ciemno-grafitowym tle widnieje miedziany logotyp firmy, którym są trzy alembiki oraz napis „każda kropla wydestylowana 3 razy”, nazwa producenta oraz whisky oraz informacje o aromatach, którymi trunek się charakteryzuje. Całość jest nowoczesna i elegancka oddając prawdziwego ducha Auchentoschan.
Heartwood to whisky, którą należy poczęstować wszystkie osoby stroniące od alkoholi mocnych, a tym bardziej od whisky. Zachwyci ich kawowo-czekoladowym smakiem i zachęci do dalszych poszukiwań doskonałych trunków.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Single Malt |
Marka | AUCHENTOSHAN |
Wiek | No age statement |
Zawartość alkoholu | 43 |
Pojemność | 1L |