Destylarnia znana dziś pod nazwą Auchentoshan powstała w roku 1817, kiedy inżynier John Bulloch Thorne rozpoczął produkcję whisky w swojej nowo otwartej gorzelni Duntocher Distillery. W roku 1823 uzyskała ona oficjalną licencję na produkcję złocistego trunku, a w dalszych latach działalności zmieniła nazwę na „auchentoshan” pochodzące z języka gaelickiego i oznaczające „polny zakątek”. Prawdopodobnie nazwa ta została zainspirowana malowniczym miejscem, w którym położona jest gorzelnia, u stóp Old Kilpatrick Hills w hrabstwie Dunbartonshire. Destylarnia pozostała w rękach założyciela do roku 1787, a następnie kilkukrotnie zmieniała właścicieli, z każdym kolejnym zyskując więcej rozgłosu. Niestety w roku 1941 w wyniku nalotu bombowego destylarnia została poważnie uszkodzona, a magazyn zupełnie zniszczony, Auchentoshan musiała więc zakończyć produkcję na blisko 20 lat. Ponowne otwarcie gorzelni i wznowienie produkcji miało miejsce w roku 1960, kiedy marka została odkupiona przez firmę J & R Tennent. Niedługo po tym, bo w 1969 Auchentoshan ponownie zmieniła właściciela, tym razem na właściciela hoteli i restauracji Eddiego Cairnsa, dzięki któremu gorzelnia zaczęła osiągać duże sukcesy. Dzięki niemu również rozpoczęto produkcję single maltów, co uczyniło z Auchentoshan pierwszego producenta whisky single malt w Lowlands. Gdy whisky produkowana w gorzelni zaczęła być serwowana w hotelach i restauracjach właściciela, dotarła do szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu w niedługim czasie stała się niezwykle popularna. Po sukcesie Eddiego dwukrotnie jeszcze zmieniła właścicieli ostatecznie lądując w roku 1994 w rękach japońskiego koncernu Suntory. Obecny właściciel nie szczędzi wydatków na reklamę i udoskonalenie gorzelni dzięki czemu Auchentoshan do dziś pozostała najbardziej rozpoznawalną i najczęściej wybieraną szkocką whisky z regionu Lowlands.
Auchentoshan wyróżnia się wyjątkowo łagodnym i gładkim smakiem i właśnie tą cechą zdobył uznanie koneserów na całym świecie. Dlatego w gorzelni najważniejszym jest, by każda część procesu produkcji skupiała się na uzyskaniu jak najbardziej subtelnego rezultatu. Z tego względu marka wykorzystuje do produkcji jedynie nietorfowany słód, który wypalany jest w bardzo delikatny sposób. Pozwala to na zachowanie jego naturalnego słodkiego i delikatnego smaku. Zacier tworzony ze słodowanego jęczmienia i czystej wody destylowany jest aż trzykrotnie! Technika ta jest niespotykana wśród szkockich producentów whisky i daje niesamowite rezultaty gładkiej konsystencji i nadzwyczaj czystego aromatu pełnego cytrusów i kwiatów. Dopieszczony destylat umieszczany jest w dębowych beczkach różnego użycia i spędza tam odpowiednią ilość czasu, lecz znacznie krótszą od whisky z innych regionów. Na przyśpieszeniu procesu maceracji wpływa łagodny klimat regionu Lowlands.
Blood Oak weszło na rynek po raz pierwszy w roku 2015. Trzykrotnie destylowana i starzona w amerykańskich beczkach po Bourbonie oraz francuskich beczkach po czerwonym winie, dzięki którym wytworzyła się charakterystyczna czerwonawa barwa trunku. To jej zawdzięcza także swoją nazwę, czyli „krwawy dąb”. Jest to limitowana edycja whisky single malt, butelkowana bez filtracji na zimno z mocą 46 % alkoholu.
Kolor: szkarłatno-złoty;
Nos: delikatny i kwiatowy; dżem malinowy, kokos, wanilia, mandarynki, skórka z grejpfruta, marcepan, delikatne czerwone wino, płatki róż, jasny dąb;
Smak: łagodny i słodki; dżem z owoców leśnych, dojrzałe maliny, śliwka damasceńska, czerwona pomarańcza, czarna wiśnia, miód, wanilia, kandyzowany imbir, gałka muszkatołowa, czarny pieprz, gorzki dąb;
Finisz: długi i pikantny; gorzka czekolada, wanilia, czerwona porzeczka, skórka z pomarańczy, dębowa przyprawa;
Jest to whisky o wyjątkowo przystępnym smaku, dzięki któremu degustacja jest łatwa i przyjemna. Dodatkową zachętą jest aromat, okraszony rzadko spotykanymi nutami czerwonego wina. Paleta aromatyczna sprawia, że najlepiej smakować tę whisky w niskiej szklance i bez dodatków, przegryzając każdy łyk gorzką czekoladą z suszonymi malinami.
Nie tylko nazwa, lecz także kolorystyka i design butelki i opakowania inspirowane są beczkami po czerwonym winie, w których trunek dojrzewał. Butelka z jasnego szkła ma typowy dla marki prosty i delikatnie zaokrąglony kształt oraz tłoczenie w dolnej części, przedstawiające dużą nazwę producenta. Szyjka obleczona jest prostym kapturem w kolorze czarnym ze srebrnym zakończeniem i srebrnym napisem „każda kropla destylowana 3 razy”, który stanowi część logotypy. Środkowa część butelki owinięta jest wąską etykietą w kolorze ciemno-bordowym z połyskującymi miedzianymi detalami, które idealnie komponują się kolorystycznie z piękną barwą trunku. Na etykiecie widnieje nazwa producenta, nazwa whisky i kilka informacji na jej temat w kolorze białym.
Prostokątne pudełko, w której chowana jest butelka jest równie eleganckie, co ona sama. Na ciemno-bordowym tle widnieje kilka elementów w nowoczesnym stylu. W górnej części umieszczono logotyp w kolorze miedzi, którym są trzy alembiki oraz napis „każda kropla destylowana 3 razy”. Niżej umieszczono nazwę producenta i whisky, a pod nimi informacje dotyczące trunku.
Elegancka prezencja i zupełnie unikalny styl whisky sprawia, że jest to doskonały pomysł na prezent dla kolekcjonera, który poszukuje wciąż nowości i innowacyjności. Szkocka whisky, lecz delikatna i kremowa, jedna z niewielu dostępnych z Lowlands, starzona w beczkach po czerwonym winie, to prawdziwy unikat.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Single Malt |
Marka | AUCHENTOSHAN |
Wiek | No age statement |
Zawartość alkoholu | 46 |
Pojemność | 0.7L |
Jim Murray | 76.5 |