Historia gorzelni zaczyna się w roku 1817, kiedy młody inżynier John Bulloch Thorne postanowił zmienić profesję i otworzył własną destylarnię o nazwie Duntocher Distillery, która mieściła się u stóp Old Kilpatrick Hills w hrabstwie Dunbartonshire. W 1823 roku uzyskał oficjalną licencję na produkcję whisky i od tej pory aż do dziś jego destylarnia była jedną z nielicznych leżących w obrębie regionu Lowlands. Nie wiadomo kiedy dokładnie nazwa gorzelni została zmieniona na „auchentoshan”, wiadomo jednak, że inspirowana była miejscem, w którym się znajduje. „Auchentoshan” oznacza bowiem „polny zakątek” w języku gaelickim. Firma pozostała w rękach założyciela przez następne 60 lat, aż do roku 1787, gdy nabył ją pierwszy i nie ostatni kupiec, spółka C.H. Curtis and Co. Pierwsze przejęcie marki rozpoczęło długą historię sprzedaży i kupna gorzelni, co zdarzyło się w jej historii kilkukrotnie. Na początku XX wieku, a dokładnie w 1903 roku firma weszła w posiadanie dwóch braci, znanych przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą wina. Bracia McLachlan pozostali jej właścicielami aż do roku 1960, jednak na ich zarządzanie przypadł okres niemalże 20-letniego wstrzymania produkcji whisky. Wstrzymanie produkcji było wynikiem poważnego uszkodzenia destylarni i zupełnego zniszczenia magazynów, których dokonał nalot bombowy podczas II Wojny Światowej w 1941 roku. Po 19 latach przerwy gorzelni udało się powrócić do produkcji whisky, a od roku 1969 produkty Auchentoshan zaczęły osiągać sukcesy. W tym roku odkupił ją zamożny przedsiębiorca, Eddi Cairns, który posiadał własną sieć hoteli i restauracji. Odkąd trunki obklejone etykietami z nazwą Auchentoshan zaczęły być serwowane w jego hotelach i restauracjach, odtąd zaczęły cieszyć się ogromną popularnością. To także za sprawą Cairnsa zaczęto w gorzelni produkować whisky single malt, która była pierwszą butelkowaną single malt w regionie Lowlands, a później stała się znakiem rozpoznawczym marki. Po rozpoznawalności jaką osiągnęła dzięki restauratorowi, znów dwukrotnie zmieniła właściciela aż w końcu w 1994 trafiła w ręce japońskiego koncernu Suntory, który bardzo chętnie inwestował w jej rozwój. Dziś jest to najczęściej wybierana szkocka whisky z regionu Lowlands, która cieszy się ogromną popularnością i rozpoznawalnością na arenie międzynarodowej.
Unikalny charakter – łagodny, subtelny i gładki – whisky od Auchentoshan zawdzięczają dopracowanej metodzie produkcji, która w głównej mierze opiera się na 3 najważniejszych krokach. Do produkcji whisky wykorzystywany jest tylko nietorfowy jęczmień, jedynie delikatnie wypalany, co pozwala zachować mu naturalnie słodki i delikatny smak. Gotowy słód jęczmienny mieszany jest z krystalicznie czystą wodą i umieszczany w kadzi zaciernej, która tworzy z niego zacier. Następnie zacier destylowany jest aż trzykrotnie, dzięki czemu jego smak jest nadzwyczaj czysty i delikatny, pełen aromatów owoców cytrusowych i kwiatów. Na koniec gotowy destylat umieszczany jest w dębowych beczkach różnego użytku i rozmiaru, w którym whisky dojrzewa przez odpowiednią ilość lat. Szybkiemu i odpowiedniemu dojrzewaniu sprzyja łagodny klimat regionu Lowlands, tak różny od innych regionów w Szkocji.
Jest to jedna z najnowszych propozycji marki, która została wydana na rynek w roku 2014. Jest to pierwsza i jedyna whisky stworzona przez Auchentoshan, starzona wyłącznie w beczkach po Bourbonie pierwszego napełnienia. Jej nazwa inspirowana jest białym dębem amerykańskim, z którego tworzone są beczki do leżakowania Bourbonów. Butelkowana z mocą 40 % alkoholu i bez określenia wieku.
Kolor: jasne złoto;
Nos: łagodny i kremowy; wanilia, wiórki kokosowe, skórka cytrynowa, pikantna przyprawa, miód wrzosowy, karmel, rodzynki;
Smak: świeży i delikatny; crème brulee, wanilia, biała brzoskwinia, budyń waniliowy, owoce cytrusowe, wiórki kokosowe, przyprawy korzenne, świeże siano;
Finisz: uwodzący; grejpfrut, cukier słodowy, wanilia, przyprawy, dąb;
American Oak jest naprawdę wszechstronnym trunkiem, który wspaniale posmakuje w wersji tradycyjnej ujawniając mieszankę aromatów single malta i dębu, z kością lodu w niskiej szklance lub w koktajlu typu Manhattan lub Auchentoshan & Ale z syropem cukrowym, sokiem z cytryny i piwem typu Pale Ale.
Butelka prezentuje rozpoznawalny, typowy dla marki design o nowoczesnym i minimalistycznym wyglądzie. Prosta butelka z delikatnie zaokrągloną górną częścią wykonana została z jasnego szkła i ozdobiona dużym tłoczeniem – logotypem, którym są trzy alembiki oraz nazwą producenta. Szyjka butelki została obleczona prostym kapturem w kolorze ciemnego grafitu, który odpowiada również kolorystyce etykiety. Wąska etykieta utrzymana jest w kolorach grafitu i ciemnego dębu z miedzianymi dekoracyjnymi elementami. Znajdują się na niej: nazwa producenta oraz nazwa whisky, rysunek jednej beczki, oznaczający iż trunek leżakował w jednym typie drewna, oraz kilka dodatkowych informacji na jego temat. Dodatkowym opakowaniem jest prostokątne pudełko w odpowiadającym butelce stylu. Na ciemno-grafitowym tle widnieje logotyp marki, którym są trzy złote alembiki i biały napis „każda kropla destylowana 3 razy” oraz data 1823, czyli rok otrzymania licencji na produkcję whisky. Pod logotypem widnieje powtórzenie etykiety z butelki, a na samym dole duża litera „A” oznaczająca przynależność do kolekcji.
Auchentoshan American Oak to doskonała whisky dla znawców tematu, których interesuje wpływ drewna na szkocką whisky single malt. W tym trunku odnajdą odpowiedzi na swoje pytania, a prawdopodobne jest również, że się w nim po prostu zakochają.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Single Malt |
Marka | AUCHENTOSHAN |
Wiek | No age statement |
Zawartość alkoholu | 40 |
Pojemność | 0.7L |
Jim Murray | 85.5 |