12-letni wypust szkockiej destylarni Knockando to najbardziej znany destylat tej gorzelni, butelkowany z mocą 43%. Jest niezwykle delikatny i słodki. Knockando to klasyczna whisky Speyside o kwiatowo-miodowym aromacie. Oferuje gładkie akordy orzechów, delikatnego dymu, imbiru i słodu. Marka Knockando wyróżnia się na tle konkurencji tym, że każdego roku butelkuje i wypuszcza destylaty o różnym wieku.
Historia marki rozpoczyna się w 1898 roku, kiedy John Thompson postanawia ruszyć z produkcją whisky. To idealne czasy na otwieranie gorzelniczych biznesów, ponieważ popularność szkockiej whisky kwitnie na terenie kraju i poza jego granicami. Gorzelnia Knockando jest jedną z niewielu z rejonów Speyside, które przetrwały do dzisiaj. Nazwa destylarni pochodzi od gaelickiego „Cnoc-an-dhu”, co oznacza „czarne wzgórze” i w jasny sposób nawiązuje do górskiego otoczenia zakładu. W 1904 roku gorzelnia trafiła pod skrzydła londyńskiej marki W&M Gilbey, znanej z produkcji ginu. Pozostawała w jej rękach do 1962 roku, kiedy kierownictwo przejęło przedsiębiorstwo International Distillers & Vintners. Dziesięć lat później Knockando trafiło do Grand Metropolian, a od 1997 roku działa pod własnością Diageo.
Do produkcji swoich single maltów gorzelnia wykorzystuje słód jęczmienny wytwarzany w słodowni Diageo. Do 1968 roku marka wykorzystywała słód własnego wyrobu. Obok jęczmienia, istotnym składnikiem bez którego nie mogłoby odbyć się wiele etapów produkcji, jest woda. Woda to źródło życia i whisky! Krystalicznie czystym źródłem, z którego destylarnia czerpie ten cenny surowiec jest Cardnach.
Gorzelnia pracuje na czterech miedzianych alembikach o długich szyjkach od 1969 roku. Destylarnia stawia zdecydowanie na jakość, niż ilość, dlatego roczna produkcja whisky wynosi jedynie 1,3 miliona litra. Po fermentacji i destylacji wytwór ląduje w specjalnie dobranych beczkach wykonanych z amerykańskiego dębu. Cześć z nich mieściła niegdyś bourbon, a część sherry. W ciągu 12 lat, kiedy trunek leżakuje w beczkach, drewno nieustannie pracuje i wpływa na smak alkoholu. W odpowiednim czasie Master Distiller sprawdza smak destylatu i decyduje, czy jest on już gotowy na butelkowanie. Firma szczyci się tym, że nie stosuje żadnych barwników, które mogłyby nadać trunkowi kolor. Whisky ciepłą barwę zawdzięcza odpowiednim beczkom. Każdy etap produkcji szkockiego single malta jest odpowiednio dopracowany i był udoskonalany przez ponad 150 lat działania gorzelni. Doświadczenie pracowników zebrane przez dekady owocuje trunkami wysokiej jakości stworzonymi z najlepszych składników.
Pod ciepło-złotą barwą szkockiego singla malta kryje się bogaty wachlarz smakowy i zapachowy, w którym dominują nuty owocowe, kwiatowe, a także miód i orzechy. Niezwykle przystępny, lecz wciąż wyrazisty trunek z powodzeniem umili nie jeden wieczór.
Barwa: jasny złoty;
Aromat: owocowo-kwiatowy z nutą czarnej porzeczki, trochę popiołu;
Smak: dość lekki, przyjemnie słodki, delikatnie kwasowy, miód i orzechy, imbir;
Finisz: niedługi, ale przyjemny;
Rekomendujemy serwowanie trunku z dodatkiem wody w postaci dwóch lub trzech kropli, która poszerzy doznania sensoryczne o nuty zbożowe i mięsiste aromaty. Z czasem smak i zapach zacznie rozwijać się w kierunku przypalanego papieru. Whisky warto pić również klasycznie, czyli bez dodatków. Masz ochotę na single malta w drinku? Żaden problem. Gwarantujemy, że dobrze skomponuje się ze składnikami Whisky Sour i Old Fashioned.
Linia single maltów od Knockando zyskała spójną szatę graficzną. Beżowa etykieta ze złotą ramką umieszczona na wysokiej butelki o długiej szyjce zawiera informację dotyczące mocy alkoholu, jego typie, wieku, roku otwarcia destylarni. Znajdziemy na niej również konkretny opis zawartości szkła, włącznie z określeniem nut smakowych i aromatycznych. Złoty emblemat marki, górujący na górnej części etykiety, prezentuje typowe dla Szkocji symbole, tak jak lew. Na brązowej niewielkiej etykiecie poniżej widnieje podpis Master Distillera. Barwę ciepłego brązu przybrała również tuba, w której sprzedawany jest ten wyjątkowy alkohol.
Whisky Knockando cieszy się największą popularnością w Hiszpanii i Francji. Południowcy szczególnie doceniają jej owocowe nuty i orzeźwiające akordy. 12-latek szkockiej gorzelni ma najbardziej dostępny smak ze wszystkich pozycji z katalogu marki. Sprawdzi się zarówno w chłodniejszy dzień, kiedy mamy ochotę zostać w domu pod kocem i zanurzyć się w dobrej lekturze; jak i w cieplejszy dzień, podczas miłego popołudnia spędzonego w ogrodzie. Marka każdym swoim wypustem udowadnia, że zna się na rzeczy i wie, jak produkować whisky idealną.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Single Malt |
Marka | KNOCKANDO |
Wiek | 12Y |
Zawartość alkoholu | 43 |
Pojemność | 0.7L |
Jim Murray | 82 |