Gorzelnia Aultmore z r贸偶nym powodzeniem dzia艂a od roku 1897 w regionie Speyside. Jej budowa przypad艂a na okres rozkwitu i du偶ego bumu na whisky. W dzisiejszych czasach w艂a艣cicielem marki jest alkoholowy gigant, kojarzony g艂贸wnie z produkcj膮 rumu i wermutu - Bacardi limited. Mark臋 przej膮艂 w 1998 roku, aby pocz膮tkowo skupi膰 si臋 na marce blended whisky, kt贸rej Aultmore jest cz臋艣ci膮 i sk艂adnikiem. Nowa ods艂ona oficjalnych edycji przypad艂a dopiero na roku 2014. Otwiera j膮 edycja 12-letnia, kt贸ra jest od艣wie偶eniem wcze艣niejszej wersji. Aultmore 21 lat w tym samym okresie pojawi艂 si臋 w sklepach duty free, jako rozszerzenie oferty dla podr贸偶uj膮cych, czekaj膮cych na odlot swoich samolot贸w.
Foggie moss to otulone we mgle, emanuj膮ce mistyczn膮 aur膮 wrzosowiska rozci膮gaj膮ce si臋 po艣r贸d wzg贸rz Moray, na p贸艂noc od miasta Keith. Przy kr臋tej drodze prze艣lizguj膮cej si臋 po艣r贸d nich w s艂abo zaludnionej okolicy, swoje siedlisko znalaz艂a gorzelnia Aultmore. W pocz膮tkach swojego istnienia okoliczne torfowiska dostarcza艂y paliwa do piec贸w s艂odowni, a woda ze strumienia Auchinderran stanowi艂a podstaw臋 do produkcji tej whisky. Dawniej, wszystkie te cechy sprawia艂y, i偶 by艂o to jedno z dogodniejszych miejsc do produkcji nielegalnej whisky, kt贸r膮 produkowano w du偶ych ilo艣ciach. Do dnia dzisiejszego przetrwa艂a tylko jedna, niekorzystaj膮ca ju偶 jednak z torfu, a jedynie z wody, kt贸ra wyp艂ywa niezmiennie z wrzosowisk Foggie moss.
Nie zawsze gorzelnia Aultmore prezentowa艂a swoje najlepsze oblicze i dawa艂a swoim produktom wszystko, co najlepsze. Kiedy pod koniec XX wieku gorzelnia przesz艂a w r臋ce Bacardi-Martini, magazyny wype艂nione by艂y wielkimi beczkami typu oksefty (wielokrotnie wcze艣niej nape艂niane, wykorzystywane g艂贸wnie w winiarstwie i piwowarstwie). Obecnie do tworzenia Aultmore 21 lat, wykorzystuje si臋 g艂贸wnie beczki ponownie nape艂niane typu hogshead. Aby zapewni膰 lekki, owocowy, ale jednocze艣nie intensywnie s艂odki smak, brzeczka przed nape艂nieniem alembik贸w, jest dok艂adnie filtrowana, co ma zapewni膰 w do艣膰 przysadzistych alembikach mo偶liwo艣膰 uzyskania po偶膮danego profilu smakowego.
Kolor: ciemnoz艂oty.
Aromat: przywodzi na my艣l intensywne, kremowo kawowe tony, dochodz膮ce wprost z m艂ynka do mielenia ziaren kawy.
Smak: to przeja偶d偶ka kremowego mas艂a po kruchym, gor膮cym 艣wie偶o wypiekanym zbo偶owym to艣cie.
Finisz: zaskakuje zwrotem akcji, kt贸ry przenosi si艂臋 ci臋偶ko艣ci profilu sensorycznego w stron臋 owoc贸w, a szczeg贸lnie pra偶onych gruszek.
Cz臋sto chc膮c do艣wiadczy膰 dojrza艂ego smaku whisky, degustuj膮cy skazany jest poniek膮d na intensywno艣膰 i dominacj臋 smak贸w drewna. Potrafi to by膰 szczeg贸lnie dokuczliwe w 艣wiecie, kt贸ry oczekuje od ka偶dego docenienia smak贸w w prostej formie i czystej naturze. Aultmore 21 lat to trunek, kt贸ry pomimo lat sp臋dzonych w drewnie, nadal cieszy swoj膮 lekko艣ci膮 i zaskakuje przy tym nieprzyt艂aczaj膮c膮 tre艣ciwo艣ci膮. W swojej czystej formie znajdzie uznanie w ustach ka偶dego mi艂o艣nika delikatnych smak贸w.
Owalna 艣nie偶no bia艂a tuba o do艣膰 przysadzistym kszta艂cie, prezentuje enigmatyczne t艂o, kt贸re w dolnej cz臋艣ci ujawnia dach gorzelni oraz wody rw膮cego potoku, ponad kt贸rymi majaczy ptasi cie艅. Na tym bia艂o mglistym tle odnale藕膰 mo偶na mozaik臋 informacji rozmieszczon膮 w r贸偶nych p艂aszczyznach i kszta艂tach. Od g贸ry znajduje si臋 nazwa gorzelni, ni偶ej - informacja o wieku i po艂o偶eniu w Szkocji. Centraln膮 cz臋艣膰 wype艂nia tabelka, z kt贸rej dowiedzie膰 si臋 mo偶na o rodzaju wykorzystanych beczek, alembik贸w oraz niezastosowaniu filtracji na zimno czy dodatku karmelu. Ca艂o艣膰 tekstu imituje r臋kopis, ponad kt贸rym jakby stemplem przypiecz臋towany zosta艂 numer serii. Dolna cz臋艣膰 etykiety to informacje o zawarto艣ci alkoholu i obj臋to艣ci. Po opr贸偶nieniu tuby ukazuje si臋 przysadzista butelka, lekko wyd艂u偶ona, o kr贸tkiej szyjce, zapiecz臋towana korkiem naturalnym z metk膮 prezentuj膮c膮 numer butelki. Tu偶 pod szyjk膮, wyt艂oczony w szkle rok za艂o偶enia gorzelni wraz z nazw膮. Zasadnicz膮 cz臋艣膰 butelki wype艂nia etykieta identyczna jak ta z tuby, a pod ni膮 na szkle wyt艂oczony napis o miejscu gorzelni przy ulicy Buckie Road.
Linia rozwojowa gorzelni ewoluuje od roku 2014 - pocz膮tki to przede wszystkim badanie rynku i oczekiwa艅 konsument贸w, ale i poszukiwania niszy na bardzo nasyconym terenie. Solidne podstawy, kt贸re stanowi膮 edycje deklarowane wiekowo, to doskona艂e preludium dla kolejnych ciekawych pomys艂贸w, a mo偶e i do pracy nad utrzymaniem sta艂o艣ci i powtarzalno艣ci smaku. Czasami wystarczy tylko stworzy膰 co艣 dobrego i utrzyma膰 poziom albo pracowa膰 na jego podniesieniem.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Single Malt |
Marka | AULTMORE |
Wiek | 21Y |
Zawarto艣膰 alkoholu | 46 |
Pojemno艣膰 | 0.7L |
Jim Murray | 95.5 |