Był rok 1828, kiedy dwóch braci spośród piętnaściorga dzieci państwa Chivas postanowili opuścić rodzinną farmę i zamieszkać w oddalonym o kilkadziesiąt kilometrów mieście pełnym możliwości – Aberdeen. To tam 26-letni James zatrudnił się jako sklepikarz w prestiżowym sklepie z luksusowymi produktami i alkoholami, a 22-letni John rozpoczął pracę w miejskiej tkalni. Po dziesięciu latach pracy, w roku 1838 James zdobył tak duże doświadczenie i lojalność klientów, że właściciel sklepu, William Edwards, uczynił go swoim biznesowym wspólnikiem. Wtedy też James rozpoczął swoje pierwsze eksperymenty z wytwarzaniem whisky i leżakowaniem go w beczkach w piwnicach pod sklepem. Po śmierci Edwardsa do spółki z Jamesem dołączył Charles Steward, który z równie dużym zaangażowaniem, co Chivas rozpoczął próby wyprodukowania whisky. W roku 1843 sklep Chivasa i Stewarda zdobył prawdziwą sławę i rozpoznawalność dzięki zdobyciu królewskiego gwarantu i nakazu dostarczania swoich produktów na królewski stół ówczesnego władcy – królowej Wiktorii. Po pierwszym nakazie sklep dostał kilka kolejnych, a w tym miano „Royal Grocer” dla królowej matki, księżnej Kentu. Dzięki temu nazwisko Chivas raz na zawsze zostało zapamiętane jako twórca produktów najwyższej jakości dla arystokracji i klasy wyższej.
Po śmierci Stewarda w roku 1857 do firmy dołączył młodszy z braci Chivas, John. Wraz z jego wejściem do spółki firma zmieniła nazwę na „Chivas Brothers”, a pięć lat później w roku 1862 wydała na rynek swoją pierwszą oficjalną whisky pod etykietą z nazwiskiem Chivas. Była ta blended whisky zbudowana z 10-letnich whisky zbożowych i słodowych, której recepturę opracował James wraz z Charlesem Stewardem. Przez kolejne dziesięciolecia marka wciąż pozostawała w rękach rodziny Chivas, przechodząc płynnie z pokolenia na pokolenie. Ostatnim członkiem rodziny Chivas był Aleksander, który odchodząc w 1893 roku nie pozostawił po sobie potomka. Po jego śmierci firma zarządzana była przez radę nadzorczą, składającą się z prawej ręki Aleksandra, Aleksandra Smitha oraz ówczesnego mistrza kupażu Charlesa Howarda. Kilka lat później panowie odkupili firmę i pełnię praw do marki z jednym tylko warunkiem, iż już na zawsze firma zachowa nazwę „Chivas Brothers”. Po nich firma jeszcze kilkukrotnie zmieniała właściciela, a przez problemy spowodowane wybuchem I wojny światowej straciła duży rynek zbytu jakim była Ameryka, a także podupadła nieco jej reputacja marki luksusowej. Ponownie udało jej się wejść na szczyty popularności w okresie II Wojny Światowej wraz z wydaną w 1939 roku butelką 12-letniej whisky Chivas Regal, należącej do klasy Premium. Trunek ten szybko stał się numerem jeden wśród amerykańskich konsumentów i pozwolił powrócić Chivas Brothers do dawnego blasku. Ostatni właściciel odkupił markę w roku 2001 – do dziś pozostaje ona w rękach Pernod Ricard. Wciąż uznawana jest za jedną z najlepszych producentów luksusowych whisky, dzierżąc zaszczytne 1. miejsce wśród najchętniej wybieranych whisky w Azji i 4. na liście ogólno-światowej.
Chivas Regal 21Y Royal Salute została stworzona w 1953 roku przez ówczesnego Mistrza Kupażu marki, Charlesa Juliana. Whisky ta powstała by uczcić koronację królowej Elżbiety II. Do jej produkcji wykorzystano najlepsze destylaty leżakujące w piwnicach firmy, które dojrzewały przez co najmniej 21 lat. Wiek trunku nie jest bez znaczenia – symbolizuje 21 salw armatnich odpalanych podczas koronacji monarchów brytyjskich.
Kolor: intensywnie złoty;
Nos: bogaty i owocowy; marmolada gruszkowa, jabłko, skórka z limonki, cytrusy, mleczna czekolada, imbir, wanilia, dąb, sherry, delikatny torfowy dym, karmel, cynamon, nuta dębu, przyprawy korzenne;
Smak: intensywny i głęboki; toffi, słodka marmolada pomarańczowa, gruszka, daktyle, figi, przyprawy, orzechy laskowe, migdały, masło, sherry, palony dąb, trawa cytrynowa, rodzynki, zioła;
Finisz: długi i przyjemny; cukier brązowy, miód, wanilia, karmel, ciasto czekoladowe, nuta dymu, dąb;
Firma Chivas Brothers przez wiele lat utrzymywała ścisłe i serdeczne związki z polo, czyli sportem królów i arystokratów. Między Royal Salute, a Polo występują bowiem duże podobieństwa – obie łączą w sobie wielką siłę fizyczną, finezję, zwierzęcą moc i wdzięk. To właśnie te idee specjalna edycja whisky miała odzwierciedlić. The Polo Collection No. 3 sygnowana jest przez Malcolma Borwicka, który ponad 50-cio krotnie został kapitanem reprezentacji Anglii.
Ta znakomita whisky, którą krytycy z całego świata uznają za jedną z najlepszych, nie wymaga żadnych dodatków. Najlepiej degustować ją w wersji saute w odpowiednim kieliszku typu glencairn w kompozycji z jabłkowym crumble lub świeżo wypieczonym croissantem maślanym.
Whisky stworzona z okazji koronacji królowej Elżbiety II rozlewana jest do niezwykle eleganckich ceramicznych karafek, nad których projektem czuwali najlepsi rzemieślnicy z Wade. Butelki dostępne są w trzech kolorach, a każdy z nich nawiązuje do kolorów kamieni szlachetnych, które zdobią koronę królewską – rubinów, szmaragdów i turkusów.
Butelka ma unikalny pękaty kształt i długą szyjkę zakończoną złotym korkiem inspirowanym koroną i jej zdobieniami. Butelka w całości pokryta jest kolorem jasno-błękitnym, a jej design nawiązuje do gry Polo. Na szyjce widnieje ramka z pałkami do polo, a w niej liczba „21”, czyli wiek whisky, a w głównej części butelki znajduje się tłoczenie w kształcie dwóch graczy na koniach podczas rozgrywki. Dodatkowym opakowaniem jest prostokątne pudełko w kolorze jasnego kremu i błękitu. W górnej części umieszczono nazwę trunku, pod nią rysunek przedstawiający gracza polo i podpis M. Borwicka, a na samym dole ramkę z wiekiem whisky.
Royal Salute to whisky szkocka dla prawdziwych znawców i doświadczonych degustatorów, a także kolekcjonerów, którzy nie tylko docenią znakomity smak i aromat trunku lecz także zachwycą się jego nietuzinkowym i zupełnie wyjątkowym designem. Taką whisky należy spróbować chociaż raz w życiu, a taką butelkę postawić w domowym barku, jako swoiste trofeum.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Blended |
Region | Speyside |
Producent | Keith Distillery |
Marka | CHIVAS REGAL |
Właściciel | Pernod Ricard |
Bottler | oficjalny |
Wiek | 21Y |
Zawartość alkoholu | 40 |
Pojemność | 0.7L |
Dojrzewanie - beczka | dąb amerykański po bourbonie |
Filtrowanie | filtrowana na zimno |
Barwienie | karmel |
Opakowanie | Eleganckie pudełko |