Historia rozpoczyna się w roku 1828, kiedy to dwaj bracia spośród piętnaściorga dzieci państwa Chivas, James i John, postanawiają opuścić rodzinną farmę i wyruszają do zamożnego miasta Aberdeen w poszukiwaniu lepszego życia. Krótko po przyjeździe do miasta obaj bracia znajdują pracę, John zatrudnia się w miejscowej tkalni, a James w sklepie z luksusowymi produktami spożywczymi i alkoholem, należącym do Wiliama Edwardsa. To w tym sklepie właśnie James tworzył swoje pierwsze eksperymenty z whisky i w jego piwnicach składował pierwsze beczki trunku. Po 10 latach pracy James ze zwykłego sklepikarza stał się partnerem biznesowym Edwardsa. Po śmierci Wiliama jego udział w spółce przejął Charles Steward. To właśnie ci dwaj otrzymali pierwsze oficjalne pozwolenie na wydawanie produktów pod nazwą Chivas. Prawdziwy sukces sklep odniósł w roku 1843 kiedy został nagrodzony królewskim gwarantem i nakazem dostarczania produktów na stół królowej Wiktorii. Po tym wydarzeniu otrzymał jeszcze kilka nakazów od książąt i arystokracji, w tym także od królowej marki, księżnej Kentu. Od tej pory Chivas stała się marką luksusową, kierowaną do wyższych sfer i uznawaną za jedną z najlepszych i najbardziej prestiżowych w Szkocji.
John dołączył do firmy w roku 1857 po śmierci Stewarda, tym samym zmieniając jej nazwę na „Chivas Brothers”. W 1862 roku bracia wydali swoją pierwszą oficjalną butelkę trunku pod nazwą Blended Scotch. Była do mieszanka 10-letnich whisky single malt i single grain. Ostatnim członkiem rodziny Chivas, który oddał serce pracy przy tworzeniu whisky był Aleksander, który zmarł w 1893 roku. Wtedy firma została pod zarządem rady nadzorczej składającej się z prawej ręki Aleksandra, Aleksandra Smitha oraz słynnego dziś mistrza kupażowania Charlesa Howarda. Krótko po tym odkupili oni firmę i prawa do marki pod warunkiem iż jej nazwa już na zawsze pozostanie „Chivas Brothers”. Wybuch I wojny światowej nie sprzyjał firmie, która zmieniając właściciela zrezygnowała z produkcji swoich najlepszych wersji whisky i tym samym obniżając swoją reputację. Jej renoma wzrosła ponownie w okresie II wojny światowej wraz z wydaniem na rynek 12-letniej wersji, zastępującej słynną 25-letnią. Nowa whisky klasy Premium zwana „Chivas Regal” podbiła amerykański rynek szybko stając się najlepiej sprzedawaną luksusową whisky w U.S.A. Po tym sukcesie markę przejęła firma Seagrams, która znacznie poszerzyła rynki zbytu i rozbudowała marketing Chivas, a od roku 2001 marka pozostaje w rękach Pernod Ricard. Obecnie whisky Chivas to najlepiej sprzedająca się whisky w Azji oraz 4. na liście najchętniej wybieranych whisky na świecie.
15-letnia whisky wzbogaciła ofertę marki w 2018 roku. Została zestawiona z destylatów leżakujących przez co najmniej 15 lat, z których część finiszowała w beczkach po cognacu pochodzącym z Grande Champagne. Sama nazwa whisky nawiązuje do koniaków, które zgodnie z tradycją nazywane są z oznaczeniami wieku typu VS lub XO.
Zastosowanie tych beczek zapewniło trunkowi bogaty i wyrafinowany, a wręcz dekadencki charakter. Whisky jest cudownie słodka, owocowa i dżemowa, co przypadło do gustu wielu smakoszom złocistych alkoholi.
Kolor: ciemno-złoty;
Nos: bogaty i słodki; duszone czerwone jabłko, domowa marmolada z pomarańczy, miód, cynamon, rodzynki sułtańskie;
Smak: gładki i owocowy; gotowana gruszka, karmel, toffi, mleczne krówki, ciasteczka maślane;
Finisz: zrównoważony z nutą wanilii;
Chivas Regal 15Y XV Cognac Cask to doskonała whisky do serwowania podczas wyrafinowanej i eleganckiej kolacji. Najlepiej degustować bez dodatków, by móc w pełni poznać jej najlepsze cechy, jednak dla urozmaicenia dopuszcza się dodatek kilku kropel miodu, świeżego soku z imbiru lub skórki pomarańczy. Warto zestawić ją z deską serów typu Cheddar z marmoladą z pomarańczy, francuskim salami z orzechami laskowymi i jasnymi winogronami.
Whisky zamknięto w charakterystycznej dla marki pękatej butelce z jasnego szkła, która wyróżnia się delikatnie pękatą szyjką oraz bogato zdobioną etykietą. Etykieta w kształcie herbu utrzymana jest w czarno-złotej kolorystyce. Uwagę przykuwają czarne szarfy z nazwą producenta oraz nazwą whisky i oznaczeniem „XV”, które oznacza 15 lat leżakowania whisky w beczkach i ma nawiązywać do oznaczeń wieku na koniakach. Całości dopełnia złoto-czarny kaptur obleczony na szyjce oraz tłoczenie na froncie w kształcie logotypu firmy.
Butelka zamykana jest w eleganckim prostokątnym pudełku w kolorze złotym z białą wstawką w dolnej części. Na przodzie pudełka widnieje taki sam herb, jak na butelce, a w dolnej części na białym tle umieszczono informacje na temat trunku i logotyp. Razem z butelką tworzą spójną całość o eleganckim stylu.
15-letnia whisky starzona w beczkach po francuskim koniaku to trunek przeznaczony dla doświadczonych degustatorów, którzy poszukują na szerokim rynku alkoholi mocnych czegoś unikalnego i nietuzinkowego. Rozsmakują się w niej wielbiciele beczkowych aromatów i oczywiście… koniaków samych w sobie.
Kraj | Szkocja |
---|---|
Rodzaj whisky | Blended |
Region | Speyside |
Producent | Chivas Brothers Distillery |
Marka | CHIVAS REGAL |
Właściciel | Pernod Ricard |
Bottler | oficjalny |
Wiek | 15Y |
Zawartość alkoholu | 40 |
Pojemność | 0.7L |
Dojrzewanie - beczka | bourbon |
Finisz - beczka | koniak |
Filtrowanie | filtrowana na zimno |
Barwienie | karmel |